Vroegsignalering: hulp bij betalingsachterstand

Soms lukt het niet om rekeningen op tijd te betalen. Dat is vervelend, want het geeft zorgen en kan tot grotere problemen leiden. Vanuit Vroegsignalering helpen we, samen met Gemeente Helmond, inwoners met betalingsachterstanden om weer overzicht te krijgen over hun financiële situatie.

Wat?

Vanaf 1 januari 2021 moeten gemeenten reageren op een melding van betalingsachterstand van inwoners bij vaste lastenpartners (huur, gas, water, licht en zorgverzekering). Samen met Gemeente Helmond zetten we ons in om inwoners te ondersteunen. We noemen deze werkwijze: Vroegsignalering.

Meer informatie:

VROEGSIGNALERING

Voor wie?

Voor alle inwoners van Helmond met een mogelijke betalingsachterstand van meer dan 30 dagen.

Waarom?

Door op tijd contact te zoeken, hopen we grotere problemen te voorkomen. We gaan met inwoners in gesprek en kijken samen welke hulp het beste past. We praten niet alleen over geldproblemen, maar ook over  problemen die door geldzorgen ontstaan, zoals stress en lichamelijke klachten.

Contact

Inwoners met betalingsachterstand ontvangen een brief met informatie van Gemeente Helmond. Zij kunnen dan zelf contact opnemen en wanneer dit niet lukt, bellen we zelf even of komen we op huisbezoek.

 

Neem contact op met onze specialisten

Karlijn de Bie

Karlijn
de Bie

Buurtcoach Oost - Pedagogisch begeleider Verlengde Schooldag - Medewerker Vroegsignalering